Psychosomatische Fysiotherapie

De psychosomatisch fysiotherapeut begeleidt in het herstellen van het verstoorde evenwicht tussen spanning en ontspanning. Omdat er een directe of indirecte relatie bestaat tussen lichaam (soma) en geest (psyche) komen beide aspecten in de behandeling aan de orde.
Om uw stressreactie beter te kunnen begrijpen en waar mogelijk in gunstige zin te beïnvloeden, worden uw leef-en werkomstandigheden bij de behandeling betrokken.
De therapeut leert u luisteren naar uw eigen lichaam.

De therapie

Het goede nieuws is dat we ons bewust kunnen worden van onze interne stress reactie. Om onze stress en stresspatronen te leren doorbreken zullen we ze eerst moeten leren herkennen en erkennen. Daarna kunnen we leren om er anders op te reageren. Dat wat van buitenaf op ons af komt kunnen we vaak niet veranderen, wel hoe we er van binnen uit, vanuit contact met onszelf op reageren. Er is de afgelopen jaren veel informatie beschikbaar gekomen uit neurowetenschappen met betrekking tot behandeling en aanpak van stress en stressgerelateerde klachten. Voor verschillende behandelmethoden zie Technieken.

Wat is eigenlijk stress?

We leven in een hectische tijd waarin ons lichamelijk, psychisch en sociaal welbevinden regelmatig op de proef wordt gesteld. Stress kan zowel positief als negatief zijn, gezonde spanning kan ons juist helpen om creatief te zijn en topprestaties te leveren. Regelmatige blootstelling aan een korte hanteerbare dosis stress maakt ons weerbaarder en houdt ons brein en lichaam in topconditie.

Oorspronkelijk is het hele stresssysteem bedoeld om lichamelijk actief te worden bij dreigend gevaar: het actieve deel van ons zenuwstelsel worden actief, de hartslag en de ademhaling worden sneller, de bloeddruk stijgt, stresshormonen en spierspanning nemen toe, de zintuigen staan op scherp. Alles wordt in paraatheid gebracht om te vechten of te vluchten. Dit is dus heel nuttig in concrete levensbedreigende situaties zoals bijv. die tijger die achter je aan zit of de auto die je afsnijdt. Er kunnen enorme krachten vrijkomen als iemands leven gered moet worden. Na de lichamelijke inspanning kan de ontlading volgen, het rustherstellende deel van het zenuwstelsel wordt actief en zenuwstelsel hervindt zijn balans.

Maar de vecht-of vluchtreactie treedt al in werking als we ons bedreigd voelen. Dat kan op het werk zijn als we het gevoel hebben structureel overvraagd te worden. Dat kan privé gebeuren als relaties of een situatie langdurig niet veilig zijn. We voelen ons overvraagd, gekwetst of angstig. We maken voortdurend stresshormonen aan die ons voorbereiden om te vechten of te vluchten. We zijn om verschillende redenen handig geworden in het zo goed mogelijk onderdrukken van deze gevoelens. We doen net alsof we niet geprikkeld zijn. We stoppen de innerlijke opwinding diep van binnen weg. De chronische innerlijke opwinding ontregelt onze fysiologie met alle gevolgen van dien. Onze bloeddruk stijgt, ons hart bonst onze spieren zijn gespannen, onze maag draait om. Het is niet alleen de externe stress (de zorgen op je pad) maar vooral de interne druk (waar je tegen verzet of die je negeert) die klachten veroorzaakt.

Langdurige negatieve stress kan zich uiten in signalen zoals hartkloppingen, hoge bloeddruk, slaapstoornissen, chronische hoofd- en rugpijn, allerlei lichamelijke klachten, onrust, spierspanning, vermoeidheid, verminderde concentratie, snel boos, prikkelbaarheid, voortdurend piekeren en zo meer.

Therapeuten
Giny Masselink